Marin pelikirja

Energistä elinvoimaa - yhteyksiä ja yhteistyötä

Satakunnan tulee olla tulevaisuudessakin kilpailukykyinen, osaava, hyvinvointia edistävä ja kansainvälistyvä. Edunvalvonnallisia teemoja ovat saavutettavuus ja liikenneyhteyksien kehittäminen. Tehtävä ei ole helppo - se olisi jo muuten tehty. Nyt aloitettua Porin kaupungin ja Pirkanmaan toimijoiden yhteistyötä valtatie 11 parantamiseksi on vietävä voimallisesti eteenpäin. Myös valtatie 2 vaatii toimenpiteitä ja nelikaistaistuksia. Toimiva raideliikenne sekä Porin lentokenttäalueen kokonaisvaltainen kehittäminen ovat meille tärkeitä teemoja.

Tulevaisuuden työelämä haastaa meitä ideoimaan, miten saamme osaajia ja tekijöitä Satakuntaan. Tämä edellyttää korkeakoulutuksen voimallista kehittämistä, ketteriä muuntokoulutuksia ja sujuvaa ammatillista koulutusta. Lisäksi erilaiset keinot osaajien saamiseksi juuri Satakuntaan tulee hyödyntää. Byrokratiaa tulee vähentää ja EU:n sisämarkkinoita hyödynnettävä. Ennen kaikkea Suomen tulee olla kilpailukykyinen paikka tulla. Tässä esimerkiksi verotuksella, asumiskustannuksilla sekä jatkokoulutuksen mahdollisuuksilla on suuri merkitys.

Koulutuksen uutena kärkenä voisi olla turvallisuus. Lentokentän kupeessa toimiva Turvallisuuskeskus toimii jo nyt turvallisuusviranomaisten harjoitusalueena, mutta toimintaa voidaan laajentaa ja kehittää edelleen. Alueellinen pelastajakoulutus on yksi avaus ja koulutus tulee saada pilottina Poriin.

Hyvinvointi on oikeus - jokaiselle

Oikea-aikaiset palvelut, inhimillinen ikääntyminen ja korkeatasoinen hoito
Asiakkaan ”hyppyytys” paikasta toiseen on mennyttä aikaa, tulevaisuuden palvelut tulee toimia yhden luukun periaatteella. Viime aikoina esiin nousseet päivystyksen ruuhkat eivät kerro päivystysyksiköiden toimimattomuudesta, vaan koko hoitoketjun ongelmista. Päivystys on se avun saamisen viimeisin lenkki. Peruspalveluihin tuleekin päästä silloin kun niitä tarvitaan. Tehokkaampi palvelusetelien käyttö on nopea ja ketterä ratkaisu. Lisäksi kotiin vietäviä palveluita on lisättävä entisestään. Huonokuntoisille ikäihmisille on oltava tarjolla hoivapaikkoja silloin, kun kotona olo ja sinne vietävät palvelut eivät enää ole vaihtoehto.

Olen saanut olla mukana erikoissairaanhoidon päätöksenteossa viimeiset vuodet. Erikoissairaanhoidon palveluihin ja infraan on investoitava. Tämä vaatii lujaa tahtoa pitää kiinni laajan päivystyksen sairaalasta, jossa meillä saa kiireellistä apua 24/7. Lisäksi puhun lujasti sen puolesta, että Satakunnassa ja Porissa synnytetään myös tulevaisuudessakin. Näiden toimintojen turvaaminen vaatii myös moderneja tiloja, joissa huippuosaajat voivat hoitaa meitä akuutissa tilanteessa. Toimivat tilaratkaisut ovat myös kilpailuvaltti, kun Satakuntaan rekrytoidaan uusia hoitoalan huippuosaajia. Meidän pitää huolehtia Satakunnassa myös opetus- ja koulutussairaaloiden tulevaisuudesta. Geriatrian professuuri olisi konkreettinen avaus, joka mahdollistaisi meille maakunnassa uudenlaisen tutkimuksellisen ja koulutuksellisen kehittämisen ikäihmisten hoidossa. Koulutukselliset avaukset ovat tärkeitä ja lisäävät kiinnostusta myös rekrytoinnissa.

On tärkeää muistaa, että palvelujen tarjonnassa julkinen puoli ei pärjää yksin. Mukaan tarvitaan yksityisiä ja järjestöpohjaisia palveluntuottajia. Lisäksi digitaaliset palvelut mahdollistavat paljon ja siksi toimintamme tarvitsee tuekseen myös ketteriä asiakaspalveluita digiaikaan soveltuvina.

Arjen turvallisuus

Nuorten pahoinvoinnin ehkäiseminen sekä rikollisuuden torjunta parasta sisäisen turvallisuuden edistämistä.
Syrjäytyminen, moniongelmaisuus sekä sosiaalinen pahoinvointi ovat Suomen sisäisen turvallisuuden merkittävimpiä uhkia. Rikollisuudessa sekä tekijöiden että uhrien kohdalla näkyvät usein päihteet, heikko sosioekonominen asema sekä ongelmien ylisukupolvisuus.

Huolestuttava ilmiö, joka näkyy Satakunnassakin, on nuorten lisääntynyt väkivalta. Toiminnassa korostuvat pikkurikokset ja muu erilainen ilkivalta, joita alaikäiset nuoret tekevät. Lisäksi yleensä tapahtumat kuvataan ja videota levitellään eri sosiaalisen median kanavissa. Kuvatut klipit voivat olla hyvinkin raakoja tai muuten epäasiallisia.

Myös katujengit ovat yksi osa rikollisuutta, joka elää ja muuttuu kaiken aikaa. Usein jengeihin kuuluvilla on maahanmuuttajataustaa. Ilmiön taklaaminen edellyttää lainsäädännöllisiä muutoksia ja toisaalta keskustelua sekä toimenpiteitä siitä, miten kotoutuminen hoidetaan viranomaisyhteistyössä vieläkin paremmin.

Huumausainerikollisuudesta tulee olla huolissaan. Toiminta on ammattimaista ja usein järjestäytynyttä rikollisuutta. Hyötyjiä ovat ammattirikolliset, kärsijöitä taas moniongelmaiset käyttäjät. Niin monta rikollista kuulustellessani kukaan heistä ei ole halunnut ammatikseen "narkkaria". Asiat ovat ajautuneet ja rikollisuus on tullut elämään - taustalla on syrjäytymistä, kiusaamista ja muita ongelmia. Tärkeintä ennalta ehkäisyä on huolehtia koulutuksen mahdollisuuksista, osallisuudesta, työllisyydestä, terveydestä ja korkeasta sekä kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista laajasti elämän eri osa-alueilla. Nämä rakentavat perustaa hyvälle arjen turvallisuudelle.
Nuorten pahoinvoinnin ennaltaehkäisy on viranomaisten yksi tärkein tehtävä. Olen toiminut koulussa koulupoliisina ja väitän, että koulujen arjessa tarvitaan edelleen nimettyjä ja saatavilla olevia koulupoliiseja. Tuttujen ja kasvollisten aikuisten läsnäolo on keino lisätä viranomaisten välistä yhteistyötä ja varhaista puuttumista.
Tulevaisuuden turvallisuustyössä on huomioitava, että viranomaiset tekevät turvallisuustyön riittävillä resursseilla. Myös turvallinen työympäristö on varmistettava.
Viime vuosi on ollut Suomelle muistutus siitä, ettei turvallisuus- ja puolustuspolitiikasta ole varaa tinkiä. Olen aina ollut NATO:n kannattaja. Suomen on sitouduttava pitämään puolustusmenonsa Naton tavoitteen mukaisella 2 % tasolla suhteessa bruttokansantuotteeseen.

Vastuullista markkinataloutta ja kilpailukykyä

Huolehditaan yrittämisen edellytyksistä, julkisen talouden kestävästä pohjasta sekä kilpailukykyisestä Suomesta. Meillä pitää olla kulttuuri, jossa ahkeruudelle annetaan tilaa ja turha byrokratia sekä sääntely eivät estä kasvua tai hyvien ideoiden toteuttamista. Nykyisetä matalampi veroaste joka tuloluokassa on tärkeä osa Suomen kilpailukykyä.

Käytännön tasolla yrittämisen edellytyksiä pitää edistää keveämmällä verotuksella sekä ketterillä kaavoitus- ja luparatkaisuilla. Esimerkiksi kevennetty lupamenettely ja ennakoitavat prosessit sekä riittävän nopeat päätökset antavat uskottavuutta investointeihin ja vauhtia kasvuun. Myös työn teettäminen ja tekeminen tulee olla aina kannattavaa.